17.06.2018

Ще продавам ли ако рекламирам?

Един от най-значимите въпроси, който в даден момент си задава всеки един търговец е „Дали ще продавам повече онлайн, ако се рекламирам?“.

И в търсене на правилният отговор идва момент, когато търговецът започва да изпитва отчаяние, че неговите упорити усилия не дават резултат.

За съжаление повечето пъти едва ли успявате сами да обхванете цялата картина и се забравя, че успехът на един бизнес е сбор от много фактори. Тези фактори до голяма степен зависят от отношението на клиента към вашите продукти/ услуги и начина на тяхното предлагане.

Когато си задавате този въпрос, трябва да имате в предвид, че никой няма как да ви даде конкретен положителен отговор (или не би трябвало), преди да се анализира и изследва вашия бизнес, реакциите на хората към вашите продукти/ услуги и редица други фактори.

Трябва да сте наясно, че онлайн рекламата наистина не е гаранция, че ще имате повече продажби или повече успешни сделки.

Онлайн рекламата е само една част от бизнес процеса, който гарантира успеха на вашия онлайн магазин. Има доста неща, които трябва да бъдат анализирани и подобрени, преди изобщо да започнете да се рекламирате. По този начин ще си спестите средства, разочарования и отказали се клиенти.

За да обясним по-ясно стъпките, през които е нужно да минете, за да бъде успешна вашата онлайн реклама, нека да разиграем следния сценарий:

Имате бизнес, осъществявате някакви продажби, но решавате, че е крайно време да се погрижите за своя онлайн магазин и сте готови да заделите определен бюджет за реклама онлайн. Решавате, че първо ще започнете с по-малък такъв, за да видите дали все пак ще има резултат срещу вложените пари. Въпреки вашите надежди за резултата след изтичането на рекламата – той липсва!

Точно тук повечето собственици на бизнеси пропускат един много важен фактор, а именно потребителят.

Пускате вашата реклама, без значение дали във Facebook, Google, Instagram и т.н.. Клиентът я вижда и се спира на нея. Снимката, текста или нещо друго привлича интереса му и цък, той вече е на вашия сайт. И очаква да види или да открие нещо конкретно, това, което е привлякло неговото внимание.

Замисляли ли сте се какво очаква всъщност потребителят след вашата реклама? И ако вие бяхте този потребител, кое би ви отблъснало и не би ви харесало и мигновено ще напуснете? Минахте ли сами през целия процес, за да потвърдите, че всичко работи правилно и е удобно за всеки един? Ако не сте, то е нужно да го направите, защото има редица фактори, които ще изгонят потребителя от уеб сайта ви.

Причини защо потребителите може да напускат вашия уеб сайт?

• Скоростта на зареждане на сайта – ако сайтът ви зарежда изключително бавно отделните елементи, преминаването от страница в страница трае прекалено дълго, това е индикация за потребителят, че нещо не е както трябва и е много вероятно неговото търпение да не е достатъчно и той да напусне;

• Не адаптивен дизайн – когато сайтът ви не е пригоден за различните видове устройства като таблет или телефон: има много ситни или големи шрифтове, елементите не са позиционирани правилно и т.н. това е лош дизайн, който не е удобен за използване от никого.

• Неподходящ дизайн – нужно е да се избере подходящ дизайн, който да се хареса на потребителя и ще представя пълно и правилно вашите продукти или услуги.

• Високи цени – вашите цени трябва да бъдат съобразени и конкурентните на пазара. Не бива да се заблуждавате, че щом продавате онлайн можете да сложите по-голяма надценка. Повечето потребители могат да се ориентират и да потърсят същия продукт, но в друг уеб сайт.

• Неточна информация – когато предоставяте неточна или невярна информация има огромен шанс да загубите потребителите си. В уеб пространството има достатъчно информация, чрез която те могат да опознаят по-добре продукта, който предлагате, преди да преминат към закупуване.

• Трудна навигация – нужно е вашия уеб сайт да има ясно и добре структурирана йерархия и навигация, за да улесните максимално потребителите, когато искат да открият нещо конкретно.

• Скъпа доставка – изберете начин и метод на плащане, които няма да излезнат прекалено скъпо за вашите клиенти. Запознайте се с цените на вашите конкуренти и таксите на куриерските фирми. Има по-голям шанс да спечелите клиент, ако цената ви е равна на тази от друг сайт, но предлагате по-ниска цена на доставка.

• Неналичен платежен метод и доставчик – днес клиентите обичат да имат избор и да са запознати относно своите възможности при покупка. Ако във вашата количка липсва информация относно начини на плащане и доставка, то възможността клиента да се откаже в последния момент е доста голям.

• Липса на ясна политика за връщане и замяна – клиентите трябва да бъдат сигурни какво, от къде, защо поръчват даден продукт и какво ще получат като допълнителна придобивка. Тук се включват гаранциите, възможностите за връщане, замяна и рекламации. Ако вие нямате точни и ясни политики за това, то вашият потребител ще бъде твърде несигурен, за да поръча от вас.

• Несигурност в достоверността на уеб сайта – подобно на предишната точка, в онлайн пространството има много уеб сайтове, които целят единствено да вземат парите на потребителя. Днес вече по-голяма част от клиентите са се научили да следят определени елементи, страници и информация, която доказва достоверността и истинността на хората и фирмата, които стоят зад дадения онлайн магазин.

• Изчерпан продукт – не бива да се пуска реклама за продукти, които нямате налични, само за да привлечете нови посетители на уеб сайта си. По-добрата тактика е да не подвеждате вашите потенциални клиенти с фалшиви промоции, неналични продукти и т.н., така вие ще създадете нужното доверие, което може да ги превърне в редовни клиенти.

След като разгледахме случаите, когато онлайн потребителят може да напусне вашия уеб сайт, вече ще знаете какво да избягвате, когато се подготвяте за нова рекламна кампания. Важното е да изчистите всички елементи, които биха отблъснати потребителя, преди да вложите вашите пари. Тук всъщност отговорихме на вашия въпрос „Дали ще продавам повече, ако се рекламирам?“.

Онлайн рекламата, дори и с голям бюджет, не може да ви гарантира успех, ако редица други фактори ви гарантират провал.

Когато вече дадените фактори са поправени, вие ще сте много по-спокойни да подготвите за пускане вашата реклама.

Къде да изпратите клиентите от вашата реклама?

Има две основни възможности от практиката, които показват резултат:

• Прехвърляне на клиента от рекламата към лендинг страница (или категорийна страница в онлайн магазин).

• Прехвърляне на клиента от рекламата директно към продуктова страница.

И в двата случая имайте в предвид, че горе-посочените фактори играят изключително голяма роля за завършването на поръчката. Потребителите обичат яснотата, леснотата и бързината, докато завършват своята поръчка. Искат всичко на момента и ако вие не успеете да им го предложите, то те ще открият при някой друг.

Не се заблуждавайте, че конкуренцията в онлайн пространството липсва, тя там дори е още по-ожесточена.

Няколко практични съвета от нас

• Никога не сортирайте продуктите по най-евтини, нито по най-скъпи, защото и двата варианта са шокиращи за стандартния онлайн потребител. Най-добрият вариант е да бъдат разбъркани или по ред на добавяне.

• Ако клиентът е попаднал на детайлна страница с продукт, най-често се обръща внимание на снимката – дали е с хубаво качество и колко е професионална. Много статистки сочат, че потребителите правят своите заключения за достоверността на фирмите по качеството на снимките.

• След като продуктът е добавен в кошницата, сайта има една единствена цел – клиентът да завърши поръчката си. Имайте в предвид, че % на нереализирани поръчки и зарязани кошници е огромен и това е един от най-ключовите моменти във всяка реклама. Потребителят трябва да може да се навигира лесно в стъпките със завършване на поръчката.

След като изчистите всички фактори, то ще успеете да видите силата и хилядите възможности, когато рекламирате онлайн.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram