29.04.2019

Какъв бюджет е нужен за реклама?

Един от основните въпроси, който си задава един бизнес собственик, преди да започне онлайн реклама във Facebook е "Какъв бюджет е нужен за реклама?“.

В случай, че сте собственик и търсите точен отговор на този въпрос, трябва да имате предвид, че е необходимо да анализирате подробно Вашия онлайн бизнес и да предприемете сериозни мерки, преди реално да харчите пари за реклама.

Ние обичаме да споделяме нашият опит и ще ви разкажем в съкратен и удобен вариант всички възможности, които Facebook рекламата предоставя и какво ще ни е необходимо, за да бъде успешна тя.

Ще разгледаме малко по-подробно възможностите за бюджет и ще пресметнем заедно потенциалната печалба.

Най-важното нещо преди започване на рекламна кампания:

Да си отговорите на няколко въпроса, които ще ви помогнат при създаването на кампанията или ще бъдат в полза на лицето или фирмата, които ще я управляват.

  1. Какво очаквате да постигнете?
  2. До кого искате да достигне?
  3. Какъв е вашият продукт?
  4. Каква е минимална сума за успешна реклама?
  5. +Бонус калкулатор за потенциална печалба
  6. +Бонус полезни връзки при създаване на реклама

Въпрос 1: Какво очаквате да постигнете, когато пуснете реклама във Facebook?

За да изберете най-подходящата рекламна стратегия е нужно първо да започнете с определянето на вашите цели и желания.

Рекламите се делят на най-различни видове, благодарение на които всеки ден бизнесите достигат, рекламирайки различни точки по света.

Facebook е широко развита платформа, която може да ви предложи разнообразни реклами за подсилването на вашия онлайн магазин или уеб сайт:

  • Boost your posts – в превод „подсилване на публикации“. Този вид реклама ви позволява да рекламирате точно определен пост (публикация) от стената на страницата ви.
  • Promote your Page – вид реклама, която изпраща потребителите директно към вашата Фейсбук страница, за да получите повече харесвания, съобщения или друга ангажираност от потребителите.
  • Send people to your website – реклама, която ви позволява да представите вашия уеб сайт на определена от вас аудитория и чрез клик да ги изпращате към него.
  • Increase conversions on your website - повишаване на конверсиите на бизнес, като тук се включват всички полета за регистрации, поръчки, позвъняване на телефон и други форми на активност.
  • Reach people near your business – реклама, с която можете да достигнете до хората, които се намират в радиус от определен брой километри около вашия бизнес. Тази реклама е подходяща за бизнеси, локализирани с физически адрес (салони за красота, лекари и др. частни кабинети и др.)
  • Get people to claim your offer – създаване на промоционална оферта или намаление на ваши продукти чрез Facebook. По този начин можете да рекламирате продукт на промоция и да предложите код за отстъпка, като в същото време добавите линк към вашия уеб сайт (препоръчва се да се прави с код във вашия уеб сайт).

Facebook предлага и още няколко други вида реклами (не толкова разпространени за България):

  • Get installs of your app – когато желаете повече инсталации на вашето приложение.
  • Increase engagement in your app – за получаване на повече ангажираност около вашето приложение, като регистрация на профил, инсталиране на апликация или друго.
  • Raise attendance at your event – реклама, която ще увеличи интереса и посещаемостта на събитие /концерт, фестивал, панаир или друго/
  • Get video views – за получаване на повече гледания на видео клип.

Благодарение на рекламата във Facebook, може да имате по-голяма възможност да достигнете до хиляди потребители не само в страната, но и по-целия свят.

Като една от най-известните и масови платформи, Facebook ни позволява да представим продукти пред аудитория, до която иначе не бихме могли да достигнем.

Въпреки всички предимства на тази социална мрежа, не оставяйте с впечатления, че тя ще продава вместо вас.

Потребителите на Facebook също имат своите определени предпочитания, изисквания и не се доверяват на всяка една реклама, ако тя не е достоверна.

Повече информация относно как да спечелите клиента след изпращането му рекламата към сайта ви, можете да прочетете в статията “Ще продавам ли, ако рекламирам?”

Въпрос 2: До кого искате да достигне вашата реклама във Facebook?

За да бъде успешна рекламата във Facebook, то тя трябва да бъде насочена към правилните хора. В случай, че рекламата се показва на хора, които нямат интерес, ще изразходите голям бюджет, без реално да осъществите много продажби.

Трябва да имате предвид, че неправилно таргетираната аудитория може да генерира голям брой лайкове на пост, коментиране и споделяне, но в повечето случаи това не спомага за повишаването на действителните продажби.

В същото време, ако имате голям обем от харесвания, публикацията не би била са съвсем безполезна, тъй като споделянето й на приятели или в други публични и затворени групи увеличава социалната активност на рекламата и съответно цената за клик спада.

Препратката от вече споделен пост на потребител не се заплаща и тук идва моментът, в който рекламата се разпространява безплатно, вследствие на споделянето от потребител.

Преди да решите каква реклама желаете да активирате във Facebook е изключително важно да си отговорите на въпроса „Кой е вашият идеален клиент?“.

Какво всъщност представлява идеалният клиент? Той е точно този определен човек, който би бил най-заинтересован от рекламата и който би закупил продукт/услуга.

За да определите кои са тези „потенциални идеални клиенти“ е необходимо да вземете един лист хартия и да разпишете всичките възможни отговори на въпросите по-долу:

  • Възраст
  • Локация
  • Пол
  • Професия и доходи – какви са професиите или местата на които работят вашите потенциални клиенти? Какъв е техния среден месечен доход и имат ли финансова възможност да закупят ваш продукт/услуга.
  • Семейно положение – редица изследвания сочат, че интересите на потребителите се променят заедно с промяната на тяхното семейно положение.
  • Хоби и интересни – знаете ли, че онлайн потребителите в България пазаруват най-много продукти от категория "Хоби и интереси"

Вследствие на предварителният анализ на идеалния клиент, рекламата може да се насочи към специален кръг от потребители, отговарящи на същите или сходни демографски признаци.

По този начин лесно бихте използвали бюджета за реклама максимално ефективно.

Или иначе казано хора, които очевидно нямат интерес към рекламата, няма да я виждат и няма да кликат върху нея.

Това означава, че само хора, които биха имали интерес ще кликат на рекламата, а това ще увеличи конверсията в сайта.

Въпрос 3: Какъв е вашият продукт?

Най-важният въпрос относно всеки уеб сайт е какво точно предлага той. Какъв продукт или услуга? Колкото по-нишово е вашето предложение, толкова по-голям успех бихте имали при неговото предлагане.

Ключовите фактори при онлайн рекламата на продукт или услуги се определя по същите фактори като физическата търговия: Цена, Качество, Промоция, Позициониране (още известно като 4П от маркетинг)

Потребителите имат навика да проверяват:

  • Сравняват цените с конкурентни сайтове - ако намерят идентичен продукт с вашия, но на по-ниска цена, то най-вероятно няма да го поръчат при вас.
  • Влияят се от маркетингови трикове - промо цена, намаление при първа поръчка, намаление при доставка и др.
  • Проверяват търговеца и неговият юридически статус

Въпрос 4: Каква е минимална сума за успешна Facebook реклама на ден?

Facebook изисква минимален бюджет от 1$ на ден, като предлага най-краткият срок за рекламиране да бъде четири дни, за да постигнем максимален резултат от рекламната кампания.

В същото време Facebook ни показва до колко хора бихме могли да достигнем за посоченото време.

”Това е прогнозният брой хора, до които ще достигнете от аудиторията ви. Това е само прогноза. Показаните цифри се базират на средното представяне на рекламите, насочени към избраната аудитория.” - цитат от Facebook Advert Manager.

Бюджет от 1$ на ден е абсолютен минимум при пускане на рекламна кампания. Разбира се, максимум бюджет за рекламиране няма.

В случай, че не създавате вие рекламата, то трябва да имате предвид, че има период на анализи и тестване на различни рекламни стратегии и е нужно да заделите определена сума, която ще има за цел да се изпробва как реагира бъдещата аудитория на вашето предложение.

За да може да работи една реклама ефективно, то тя със сигурност трябва да премине през тест и валидация. За подобен тест ще ви е необходим бюджет за поне няколко месеца, като през това време анализирате числата.

За задоволителни резултати, опитът ни през годините ни показа, че е нужно всеки бизнес да отделя между 10% и 20% от месечния си оборот за рекламен бюджет.

Нека да поговорим малко с числа:

1. Определяне на месечния бюджет за реклама

Ако вашия бизнес има ориентировъчни приходи от 10 000 лв. на месец, то бюджетът ви за реклама трябва да варира между 1000 и 2000 лв.Това са средно около 33 лв. до 66 лв. на ден за реклама.

2. Цена на клик при реклама във Facebook

Цената на клик за рекламните кампании зависи от типа реклама, бранша на бизнеса, неговата локация и “активността” на потребителите, виждащи рекламата.

Извод: колкото по-висока активност има една реклама, толкова повече цената на клик пада. Трудно е да се определи колко ще бъде цената за клик, защото е обвързана с обема на аудиторията и вече споменатите фактори.

Най-често цената за клик в България варира между 0.01$ до 0.15$. За ефективното рекламирането на някои бизнеси в по-тясно специализирани браншове, може да бъде и по-голяма сумата.

Всички стойности горе може да ги обобщим в:

Ако имате дневен бюджет от около 33 лв. на ден, при цена на клик от:

  • 0.02 лв. - може да се очакват около 1650 клика (оптимистичен вариант)
  • 0.27 лв. - може да се очакват около 122 клика (песимистичен вариант)

Ако имате дневен бюджет от около 66 лв. на ден, то при цена на клик от:

  • 0.02 лв. - може да се очакват около 3300 клика (оптимистичен вариант)
  • 0.27 лв. - може да се очакват около 233 клика (песимистичен вариант)

Реално става ясно, че колкото по-голям бюджет отделяте за реклама, толкова по-голям трафик към сайта ще има и толкова повече ще конвертират те.

От тук следва да направим обобщение, че за да видим резултати е необходимо да се направи реален тест с достатъчно голям бюджет на правилната аудитория в подходящото време.

3. Очаквани продажби от вашата реклама

Глобалната статистика за онлайн пазаруване сочи, че на 100 уникални потребители, има 1, който извършва реално действие (конверсия)

При правилно оптимизирана реклама и добре изработен и функциониращ уебсайт, можете да очаквате следните резултати:

  • При дневен бюджет от около 33 лв.- от 1 до 16 поръчки на ден.
  • При дневен бюджет от около 66 лв. - от 2 до 33 поръчки на ден.

* Всички посочени числа са примерни и всяка Facebook реклама има своята специфика.

Facebook калкулатор

Полезни връзки:

https://www.canva.com/ - инструмент за създаване на банери

Фейсбук изображения - проверка на изображение за реклама

http://www.i2symbol.com/ - символи за публикация

http://www.i2symbol.com/ - иконки за публикация

https://wordcounter.net/ - брояч на думи и символи

https://www.hubspot.com/ - генератор на заглавия

http://www.socialmention.com/ - колко пъти е споделян url адрес в социалните мрежи

https://www.portent.com/ - генератор за атрактивно заглавие (преведете на български)

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram