03.03.2017

Често срещани грешки при Startup

Време е да стартирате вашия онлайн бизнес, но не знаете от къде точно да започнете?

В тази статия, ние ще ви споделим основните неща, които НЕ трябва да предприемате, за да изградите вашето присъствие онлайн.

Също така ще споделим и някои основни насоки как ДА НЕ допуснете най-често срещаните грешки при започването на онлайн Startup бизнес.

Заблуда 1: Ще си направя онлайн магазин сам

Нека започнем първо с това: Знаете ли кои са вашите силни страни?

Ако вашата сила е да водите преговори или да работите с клиенти, то не правете грешката да се мъчите сами с нещо, в което не сте специалист. Ако създаването на уеб сайт или онлайн магазин е нещо, което тепърва трябва да разучавате, то не се заблуждавайте, че това е лесна и бърза дейност.

Изграждането на вашето онлайн присъствие е нещо, което изисква години практика и опит. Ще загубите много време, енергия и средства да свършите нещо, което няма да има резултат или няма да изглежда така, както сте си го представяли.

В онлайн пространството грешните стъпки по-скоро биха ви донесли загуби и вреди, от колкото полза. Опитайте се да се фокусирате върху вашите силни страни, вместо да се борите с нещо, което не ви е ясно.

Заблуда 2: Google ще ми каже кой да избера за изработка на уеб сайт

Много често ще срещнете фразата “Google знае всичко”, но не се заблуждавайте. Винаги проучвайте добре хората (фрийлансъри) или фирмата, с която предстои да работите по вашия Startup проект.

Избягвайте да подписвате договори, без да се консултирате допълнително.

Силно препоръчително е да разпитате за референции или препоръки от познати, приятели, семейство. Така ще получите ясна представя с кого точно ще работите, какво предоставят като услуга, до каква степен тя ще удовлетвори нуждите ви.

Не се водете по примамливите оферти. В последствие те могат да не удовлетворят вашите желания и очаквания.

Заблуда 3: Ще изпратя запитване за уеб сайт и ще получа всички отговори

Изпращането на запитване към някоя фирма или човек, че се интересувате от изработка на уеб сайт, няма да реши проблемите на вашия бизнес.

Едно уеб студио няма да ви помогне с изграждането на структурата на вашия бизнес, освен ако то не е специализирало в изготвянето на онлайн бизнес план.

Бизнес планът на вашия бизнес е първата и основна стъпка. Той е като разписано „бъдеще“ на вашето развитие.

Въпроси, които трябва да проучите за вашия бизнес план:

  • Коя ще бъде брандовата идентичност (марка( на вашия Startup бизнес?
  • Каква ще бъде целта на вашия уеб сайт? Трябва да решите дали само ще представите дейността на фирмата или ще извършвате продажби онлайн.
  • Каква Ecommerce платформа ще използвате? Дали ще използвате готова такава като WordPress, OpenCart или друго или ще изберете изцяло индивидуално решение? Имайте в предвид, че тук решението ви е добре да се съгласува със специалист, за да се избере най-подходящия вариант, който ще отговаря на нуждите на вашия бизнес.
  • Как ще се рекламирате? Силно се препоръчва да заделите минимум 20-30% от инвестицията Ви за рекламни канали, чрез които да се популяризирате в интернет.
  • Кои ще бъдат рекламите канали, които ще използвате? Онлайн реклама като Facebook, Adwords, Adwise, Affilate програми или друго.
  • Ще ползвате ли услуги за SEO оптимизация за вашия уеб сайт?
  • Кой ще се заеме със счетоводни особености? Днес има доста специфики, особено за правата на потребителите, относно връщането на стоки, наложен платеж и т.н., с които трябва да се запознаете преди да започнете вашата онлайн дейност.

След като вече имате ясен бизнес план за бъдещето на вашия проект и сте си изградили ясна представа как ще се развивате е редно да намерите подходящи изпълнители за дейността.

С риск да се повторим, ви препоръчваме да наемете доверени лица. Проучете много добре лицето изпълнител, още преди да се свържете с него за изготвяне на оферта.

Много голяма част от Startup бизнесите започват дейност, без да са наясно какво точно очакват като резултат. Това е един от основните проблеми, че се очаква фирмата да даде предложение. Вие трябва да сте наясно, че това трябва да бъде вашата цел, мисия и визия на новия ви бизнес.

Нито фирмата или уеб разработчика, на който ще се спрете, няма да движат и да отговарят за вашия онлайн бизнес. Те ще разработят уеб сайта и подготвят рекламата, които ще са ви нужни за правилното представяне на вашия продукт или услуга. Да, същите разработчици имат опит и би трябвало да знаят „тънкостите“ в онлайн търговията, но същите те няма да познават същината на вашия бизнес модел и неговите специфики. Това, в което биха могли да ви помогнат, е да ви кажат дали всъщност вашите желания са релевантна и често срещана практика и до колко дадената дейност би била успешна.

Ако се колебаете, че няма да се справите с проучванията, анализите и правилното изграждане на цялостен бизнес план, то би било добре да се свържете и консултирате със специалист в дадената област, който ще може да ви помогне.

Заблуда 4: Искам уеб сайт, но не знам какво точно ми трябва

Преди да пристъпите към събирането на оферти за изработка на уеб сайт е препоръчително да разпишете и подготвите в няколко страници какво бихте желали да представлява вашия уеб сайт.

Всяка една насока като задание, примерна структура, картинки, готов дизайн, релевантни сайтове, биха били една доста добра основа за изготвянето на актуална оферта.

Едно задание за уеб сайт, в комбинация с вашия бизнес план, ще бъде вашата основа за създаването на вашия онлайн Startup бизнес.

Как да изготвим задание за уеб сайт или онлайн магазин?

Когато изготвяме задание за уеб сайт или онлайн магазин, то трябва предварително да проучите и да обърнете внимание на следните точки:

  • Кои ще бъдат основните страници (раздели) включени в менюто?
  • Колко продукта или услуги ще има на сайта ви? Какъв тип са продуктите, ще бъдат ли разделени на категории, сортират ли се по дадени признаци (цвят, размер, вид и т.н.)?
  • Какви възможности за онлайн плащане ще предлагате? Наложен платеж, банков превод, Paypal или друго?
  • Какви начини на доставка ще предлагате? Кои ще желаете да са включени в уеб сайта?
  • Ще има ли интеграции със складови програми или ERP системи?
  • Желаете ли по-специфични функционалности? Кои ще са ви нужни за представянето на услугите или продуктите ви? Примерно резервации, календар за събития, галерия със снимки, форми за запитвания и други.

С помощта на няколко разписани страници, вие ще получите много по-конкретна и точна оферта за изработката на подобен тип уеб сайт. По този начин ще спестите време и предварително ще бъдете подготвени с отговорите на въпросите, които ще ви бъдат зададени от разработчиците.

Заблуда 5: Тази оферта е страхотна!

Тук е момента да ви посъветваме на база вашето „техническо задание за уеб сайт“ да потърсите няколко изпълнителя за оферти. Така ще получите най-ясен отговор кой какво може да ви предложи като решение и съответно да сравните цените.

Никога не се спирайте на първата оферта, която ви предложат. Избягвайте най-евтините и примамливи цени за изработка на уеб сайт.

Изработката на качествен уеб сайт съвсем не е бърза и лесна работа. Да, с помощта на готовите платформи ще стане по-лесно и бързо, в сравнение с индивидуално решение. Но не се заблуждавайте, че подобен тип уеб сайт няма нужда от допълнителни настройки и работа по дизайна. Всичко това се прави с цел, за да изглежда добре, да работи качествено и да съвпада с дейността и визията на вашия бизнес и дейност.

В случай, че не сте наясно какви са цените за изработка на уеб сайт, винаги можете да се допитате до приятел или фирма, която предлага консултация. Както добре знаете във всеки бизнес сектор има евтини и скъпи услуги.

Също така знаете, че понякога евтиното излиза скъпо. За това ви съветваме да съберете достатъчен брой оферти и предложения, докато не си изградите ясна представа за цените на пазара и това какъв всъщност уеб сайт ще получите в замяна.

Заблуда 6: Със създаването на уеб сайт, мъките ми приключват!

Истината всъщност е, че мъките започват още със създаването на уеб сайта или онлайн магазина.

Първото и най-важно нещо, което трябва да направите още преди да започнете вашия онлайн бизнес, е да се запознаете добре с материята, в която се впускате да търгувате.

Една от най-често срещаните грешки при Startup бизнесите е, че нямат конкретно лице, което да бъде запознато как работи онлайн търговията и ако не всички, то поне най-важните технологии. Ако нямате възможност да наемете такова лице, то задължително се консултирайте предварително с такова или намерете фирма, която да ви даде ясна представа. Нужно е някои предварително да ви разясни множеството въпроси, които ще изскочат преди и по време на стартиране на онлайн бизнеса. По този начин, ще може да си дадете по-точна представа на целия дигитален процес..

Заблуда 7: Месечните разходи на един онлайн магазин не са толкова високи

Истината е, че това твърдение е изключително грешно. Успешният онлайн магазин или уеб сайт е в пъти по-скъп, от колкото разходите за физически магазин, но и приходите от него са в пъти по-големи.

Най-често срещаният проблем при онлайн търговците е да подценяват хостинг услугите. Друга често срещана грешка е да мислят, че с изработката на уеб сайт разходите им приключват. Факт е, че всеки месец ще имате разходи за поддръжка на уеб сайта, хостинг услуги, реклама и не на последно място персонал (ако имате такъв).

За да ви обясним малко по-добре, то можем да дадем аналогия на използването на хостинг услуги с използването на физически магазин.

Например ако имате физически магазин от 100 квадрата и той съответно може да побере 20 на брой клиенти едновременно, то ако имате онлайн магазинът с малък хостинг, той може да побере само ограничен брой онлайн потребители. Във физическият ви магазин не могат да влезнат повече от 50 човека, поради факта, че няма да може да се съберат и съответно няма да стигнат до желания от тях продукт. Аналогично на това в онлайн магазина не могат да влезнат повече хора, защото вашият хостинг план няма възможност да поддържа такъв ресурс от клиенти едновременно. Във физическият ви магазин ще е необходимо да намерите помещение, което да е 200 квадрата площ, за да можете да поберете повече хора. Аналогично трябва да вдигнете вашият ресурс за онлайн магазина ви в случаи на повече потребители, които ще го посещават. От тук следва да си направите заключение, че с увеличаване на трафика на вашия уеб сайт и разходите ви за хостинг услуги ще се покачват.

По същият начин можем да сравним и с останалите онлайн услуги с аналогови такива, ако имате физически магазин. Разликата тук за по-високите цени идва, че във физическия магазин вие обслужвате основно клиенти от близки райони, докато в онлайн магазина достигате до хора от цялата страна, а при мултиезичен, дори и в чужбина.

Заблуда 8: Сайтът стартира и ще продавам от първия ден

Startup бизнесите очакват поръчките да започнат още от първия ден и да могат да си отдъхнат от трудния процес по създаването, който току-що е приключил. Тук идва най-голямото разочарование на хората.

Не очаквайте, че потребителите очакват с нетърпение старта на вашия магазин или уеб сайт и ще започнат да поръчват, за да си върнете вие по-бързо инвестицията. Има още хиляди магазини като вас в България, в Европа и по света. Дори и да сте измислите бизнес, който не присъства никъде онлайн, вие отново ще трябва да си намерите точните таргет потребители, които да ви генерират приходи.

Не очаквайте, че със споделянето на вашия нов уеб сайт на приятели или на познати, които ще го споделят на техни приятели и познати и т.н., проблемът ви е решен. Това ще доведе до един моментен трафик, който няма да се задържи за много дълъг период от време. Все повече от онлайн потребителите сърфират без да влагат задни мисли, цъквайки на някаква снимка, клип, текст от социалните мрежи. Генерирането на постоянен поток от продажби онлайн е дейност, която изисква постоянно внимание и влагане на енергия и средства.

Заблуда 9: Очаквам в сайтът ми да влизат много хора

Тук идва моментът с платената реклама – да съберете трафик от таргетирани потребители, защото шансът да отвърнат на призива ви към вашия уеб сайт е по-голям.

С доза търпение и в зависимост от продукта/ услугата ви, бюджета, може би след известен период ще натрупате някакъв контингент от потребители, които ще могат да ви донесат приходи.

Не се отчайвате, ако първите няколко дни след пускането на вашия уеб сайт не сте генерирали нито една поръчка или нямате дори и запитване от клиент. Потребителите в повечето случаи не са чували за вас и не са запознати с вашите услуги и продукти. Трябва им време да се отпуснат и да ви се доверят.

При стандартният Startup бизнес практиката показва, че за разработването на уеб сайт са нужни от 3 до 12 месеца, като разбира се зависи изцяло от Вас колко сте отдадени на него и колко „грижи“ полагате за разпространяването му. Разбира се има и „ударни“ Startup-и, които инвестират големи суми в реклама, в продукта, в сайта и т.н.. За тях е нормално този срок да е в пъти по-малък. Практиката показва, че най-много бизнеси от Startup-ъте се отказват в този момент, основно поради липса на бюджет.

Ако наистина сте решили да започнете онлайн бизнес и искате да се развивате онлайн хубаво пресметнете вашата инвестиция – заделете бюджет за маркетингова стратегия и реклама.

Грижете се добре за вашия онлайн бизнес през първата година „докато проходи“ и после той ще ви се отблагодари многократно!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram